Programma's

Programma Basis op orde

Programma Basis op orde

Inhoud

• Bestuur
• Burgerzaken
• Overhead
• Financiën
• Crisisbeheersing en brandweer
• Openbare orde en veiligheid
• Mutaties reserves

Wat willen we bereiken?

Investeren in de gemeentelijke organisatie
Urk groeit en heeft veel ambities en uitdagingen. Daarbij komen veel nieuwe taken vanuit het Rijk op ons af, of worden aan ons overgedragen. De ambtelijke organisatie moet meegroeien om de dienstverlening aan de inwoners en bedrijven op het goede niveau voort te zetten en de ambities te realiseren. Dit betekent dat wij de komende jaren investeren in onze organisatie. Organisatieonderdelen waar tekorten zijn worden weer op volle sterkte gebracht. We investeren niet alleen in kwantiteit, maar ook in kwaliteit. Daarbij wordt ook rekening gehouden met en geïnvesteerd in ‘voeling’ met de lokale samenleving. Daar waar mogelijk onderzoeken we of efficiënte samenwerking in de regio mogelijk is, waarbij de inbreng en autonomie van Urk zijn geborgd.

Weerbaar bestuur en ondermijning
Ondermijning raakt de gemeentelijke organisatie, de raad, het college en de hele Urker samenleving. De aanpak hiervan verdient voortdurende aandacht. We investeren daar gezamenlijk in met verschillende stakeholders (politie, justitie, gemeente, bedrijfsleven, enz.). Het is belangrijk om voort te bouwen op de lijn die we de afgelopen jaren hebben ingezet, waaronder de implementatie van de Flevolandse norm. Aan de aanpak van de georganiseerde criminaliteit en ondermijning geven we hoge prioriteit. Dit wordt beschreven in het Integraal Veiligheidsbeleid. We werken in dit verband samen met de buurgemeenten en de politie. Plaatselijk wordt dit projectmatig opgepakt met het project Ondermijning en het project Weerbaar bestuur. Specifieke inzet is er op onder meer het gebied van jeugdhonken en horeca. Maar ook het toepassen van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob) maakt daar onderdeel van uit.

Zorg en Veiligheid
Op het gebied van Zorg en Veiligheid zijn de afgelopen jaren flinke stappen gezet. In maart 2023 is invulling gegeven aan de functie Adviseur Zorg en Veiligheid (1 fte). Vanuit deze functie is onder meer de Persoonsgerichte Aanpak (PGA) op poten gezet en zijn verschillende crisismeldingen opgepakt. We zien dat er steeds meer werk is op het snijvlak zorg/veiligheid. Daarom trekken we nog een adviseur Zorg en Veiligheid aan. Zo geven wij ook de nodige aandacht aan mensenhandel (arbeidsuitbuiting), huiselijk geweld, nazorg ex-gedetineerden en advisering met betrekking tot de Wet Verplichte GGZ.

Wat gaan we daarvoor doen?

Versterking positieve initiatieven Veilig Uitgaan / Durf
Vanuit programma DURF en project Veilig Uitgaan is het gezamenlijke doel om een gezonde, veilige en kansrijke (uitgaans)omgeving te bieden voor alle jongeren op Urk. Met de implementatie van het nieuwe honkenbeleid en het beter hanteren van de leeftijdsgrenzen in het uitgaansleven, verdwijnen er ‘uitgaansmogelijkheden’ voor jongeren tussen 14 en 18 jaar. Dit wordt deels opgevangen door reguliere vrijetijdsbesteding en het thuis afspreken met vrienden. Een kanttekening hierbij is dat bij ontmoetingen thuis en soms ook binnen de verenigingen dezelfde problematiek aanwezig kan zijn als in het uitgaansleven. Ook daar is soms onvoldoende toezicht en vindt er op (te) jonge leeftijd middelengebruik plaats.

Op 28 maart 2024 is het voorstel voor Positieve initiatieven door uw raad vastgesteld. Hierin wordt geld beschikbaar gesteld aan partijen die met nieuwe positieve initiatieven komen voor jongeren, bij voorkeur voor de leeftijd tussen 14 en 18 jaar. Het gaat hierbij met name om de jeugd die anders geen of weinig alternatieven hebben. Voor de 18+ doelgroep geldt dat het een hele duidelijke verrijking moet zijn op het bestaande aanbod.

Daarnaast wordt er gekeken naar de grootte en de diversiteit van de doelgroep die wordt aangesproken. Het voorstel voorziet ook in uitvoering voor 2025 en een evaluatie bij de begrotingsbehandeling 2026.

Aanpassing huisstijl en logo
Op basis van een motie (raad 29 juni 2023) is onderzocht of er aanpassingen in de gemeentelijke logo en huisstijl nodig zijn. Aanpassingen zijn noodzakelijk om het beeldmerk van de gemeente Urk weer naar de huidige tijdgeest te brengen. De structurele gevolgen (aanpassingen website, applicaties, kleding, auto’s, kantoorartikelen, bekers, meubilair) worden getracht zoveel als mogelijk op te vangen in bestaande budgetten. Wel zijn er incidentele kosten aan verbonden: Voor 2025 zal aanvullend € 50.000 noodzakelijk zijn.

Invoering nieuw functiewaarderingsysteem
Als gevolg van de afspraken in de CAO gemeenten is de invoering van een nieuw functiewaarderingsysteem noodzakelijk. De invoeringskosten bedragen € 35.000 en de licentiekosten € 7.000.

Organisatie van Flevopenningengala 2025
Het Flevopenningengala 2025 zal plaatsvinden op Urk. De kosten voor de organiserende gemeenten worden geschat op € 50.000. De organisatie van het gala wordt in nauwe samenwerking met de gemeente Urk verzorgd. Dit jaar valt de keuze op Urk, in lijn met de traditie om het gala roulerend door de provincie Flevoland te organiseren. Voor deze 20e editie is Urk een passende locatie, gezien de krachtige en ondernemende geest die de lokale bedrijven kenmerkt. De ondernemers op Urk hebben een sterke reputatie opgebouwd en dragen bij aan de economische groei en innovatie binnen de provincie.

Uitbreiding formatie
Inkoop
Inkoop en aanbesteden is een steeds belangrijker thema binnen de regelgeving. Dit komt mede tot uitdrukking in de rechtmatigheidsverantwoording. Het volgen van Europese wetgeving vereist kennis en kunde. Ook circulair inkopen en het invoeren van social return of investment (SROI) zijn onderwerpen die binnen inkoop spelen. De beschikbare capaciteit is hiervoor onvoldoende vandaar dat wij de capaciteit met 0,5 fte verhogen.

Bouwen, wonen en toezicht
Als gevolg van de invoering van de Omgevingswet en de Wet Kwaliteitborging voor de Bouw wordt een bescheiden uitbreiding van werkzaamheden voorzien (0,17 fte).

Regiosamenwerking crisisbeheersing
Samen met de gemeentes Dronten en Noordoostpolder wordt 1 fte ingezet op advisering en uitvoering van taken met betrekking tot de Veiligheidsregio en Crisisbeheersing. Voor Urk betekent dit 0,33 fte.

Team veiligheid
Omdat de komende jaren nog veel (extra) werk wordt verwacht, mede gezien de verschillende projecten die lopen op het gebied van onder andere Veilig Uitgaan en Ondermijning, breiden wij de formatie tijdelijk uit met 1 fte.

Doorontwikkeling informatievoorziening
Gemeenten beschikken over veel informatie. Ook de informatiebehoefte is blijvend stijgend. Gedurende het lopende jaar vindt er voortdurend doorontwikkeling van de informatievoorziening plaats. Deze doorontwikkeling vindt plaats met behulp van specialistische hulp. Deze wordt ingehuurd. In de kadernota is hiervoor een structureel doorontwikkelingsbudget van € 30.000 beschikbaar gesteld.

Contractmanagementsysteem
De gemeente heeft een aantal grote leverancierscontracten en kent een groeiende trend van uitbestede diensten, waardoor het effectieve beheer, sturing en regie van deze contracten crucialer wordt. Contractmanagement en beheer wordt decentraal en zonder uniform systeem uitgevoerd. Om dit verder te professionaliseren is gestart met het inrichten van contractbeheer en contractmanagement. Om deze processen goed te kunnen ondersteunen is nieuwe ondersteunende software noodzakelijk (deze functionaliteit is niet beschikbaar in de huidige systemen). De licentiekosten worden structureel geraamd op € 20.000.

Communicatie veiligheid
Veiligheid doen we samen. Dit betekent dat we nadrukkelijk participatie van de burger verwachten. Belangrijk hierbij is dat er met de burger over veiligheid wordt gecommuniceerd. Dit kan in de vorm van campagnes. Het budget voor publiekscampagnes ontbreekt op dit moment. Het jaarlijks benodigde budget van € 15.000 nemen wij vanaf 2025 structureel in de begroting op.

Onderhoud wagenpark
Het budget is de afgelopen jaren in een te geringe mate mee gestegen met de uitbreiding van het aantal tractiemiddelen zoals voor handhaving en de wijkteams. Daarnaast was het onderhoudsabonnement voor de nieuwe veegmachine nog niet in het budget opgenomen. Met een stijging van € 20.000 wordt het budget in evenwicht gebracht met de structureel te verwachte onderhoudslasten.

Wat mag het kosten?

Programma (x € 1.000)

2025

2026

2027

2028

Lasten

Bestuur

1.394

1.394

1.394

1.394

Burgerzaken

707

687

687

687

Overhead

10.008

10.542

11.094

11.664

Financiën

261

661

1.485

1.781

Crisisbeheersing en brandweer

1.452

1.462

1.402

1.402

Openbare orde en veiligheid

1.108

765

765

675

Totaal lasten

14.930

15.511

16.827

17.603

Baten

Bestuur

18

18

18

18

Burgerzaken

330

330

330

330

Overhead

130

130

130

130

Financiën

47.181

45.235

46.975

48.419

Crisisbeheersing en brandweer

-ㅤ

-ㅤ

-ㅤ

-ㅤ

Openbare orde en veiligheid

-ㅤ

-ㅤ

-ㅤ

-ㅤ

Totaal baten

47.659

45.713

47.453

48.897

Saldo meerjaren begroting voor reserves

32.729

30.202

30.626

31.294

Mutaties reserves

1.143

2.891

1.294

3.755

Saldo meerjaren begroting na reserves

33.872

33.093

31.920

35.049

Deze pagina is gebouwd op 11/11/2024 09:00:58 met de export van 11/11/2024 08:52:25