Programma Wonen
Inhoud
• Wegen en verkeer
• Openbaar vervoer
• Volksgezondheid
• Riolering
• Afval
• Milieubeheer
• Begraafplaatsen
• Ruimte, bouwen en grondexploitatie
Wat willen we bereiken?
Wonen
Het creëren van voldoende en kwalitatief goede woonruimte is een belangrijke opgave voor de komende jaren. We willen de ruimte rondom Urk benutten voor het bouwen van woningen om bij te dragen aan de verlichting van de woningnood. We monitoren hiervoor de woningproductie en actuele behoefte van de verschillende doelgroepen. We stellen waar en wanneer nodig bij.
Door het ontwikkelen van een aanpak voor bestaande locaties waar woningbouw mogelijk zou zijn, kijken we waar slimme samenvoegingen van bestemmingen mogelijk zijn (denk aan cultuur, vrijetijdsbesteding, enz.) om de sociale samenhang te bevorderen. Hierbij is aandacht voor goedkopere woningen en kleinere woningen voor de verschillende doelgroepen, zodat ook de doorstroming op gang komt. We zoeken naar financiële instrumenten en marktpartijen die kunnen helpen in het aandragen van alternatieven om starterswoningen toegankelijk en bereikbaar te maken voor de doelgroep. Voor alternatieve woonoplossingen voor betaalbaar wonen, zoals bijvoorbeeld huurkoop, zoeken we partners die dit kunnen realiseren.
Er is aandacht voor de problematiek rondom de huisvesting van arbeidsmigranten. We dringen de bezetting van de reguliere woningvoorraad door arbeidsmigranten terug. Daarnaast moet huisvesting van arbeidsmigranten voldoen aan (sociale) standaarden waar door de gemeente op toegezien wordt. We hebben daarbij oog voor de sociale en economische problematiek rondom arbeidsmigranten.
Oude Dorp
We stellen een gebiedsprogramma op voor het Oude Dorp. Dilemma’s rond de betaalbaarheid van (onderhoud van) woningen, de duurzaamheidsopgave en het beschermd dorpsgezicht van Urk worden bespreekbaar gemaakt en aangepakt. Ook de beleefbaarheid zowel voor winkelen als het historische karakter behoeven blijvend aandacht. De verkeersveiligheid en leefbaarheid moeten worden bevorderd en beschermd, met respect voor geschiedenis en cultuur. Het reguleren van het autoverkeer en het autoluw maken staan hierbij centraal.
Verkeer
Door de groei van Urk neemt ook het aantal verkeersbewegingen naar en binnen ons dorp toe. Om dit in goede banen te leiden wordt de komende jaren de verkeershoofdstructuur verbeterd en een ontsluitingsweg (Spuiweg) aangelegd.
Goede bereikbaarheid van Urk met het OV blijft belangrijk. Een goede verbinding tussen Urk en Lelystad heeft prioriteit.
Milieu
Vanaf de invoering van nieuwe Omgevingswet (OW) wordt bestaand beleid hierop aangepast of nieuw beleid ontwikkeld. Het doel daarbij is de goede kwaliteit van het Urker milieu te behouden dan wel te verbeteren. Daarbij dient het lokale beleid erop gericht te zijn om duurzaam en gezond te kunnen blijven wonen, werken en verblijven op Urk. Dit binnen de kaders van onze Omgevingsvisie en voor de milieuaspecten zoals bodem, lucht en geluid. Voor deze aspecten zijn landelijke, regionale en (enkele) lokale kwaliteitsnormen vastgelegd. Voor een gezonde leefomgeving dient de gangbare situatie binnen deze normen te vallen en over het algemeen is dat ook het geval op Urk.
Duurzaamheid
De komende jaren wordt invulling gegeven aan de door uw raad vastgestelde ambitie richting 2050. De gemeente Urk volgt hierbij de landelijke doelstellingen. Inmiddels maken deze doelstellingen ook integraal onderdeel uit van de omgevingsvisie Urk. De thema’s hierbij zijn: energie, circulaire economie, klimaatadaptatie en mobiliteit. Om invulling te geven aan deze ambitie is er een uitvoeringsprogramma Duurzaamheid 2024-2028 vastgesteld concreet wordt benoemd wat de komende 4 jaar opgepakt wordt. De focus volgend jaar ligt op de realisatie van het Energienet nieuw voor nieuw en het uitvoeren van de vervolgonderzoeken voor bestaand voor bestaand.
Omgevingswet
Met de Omgevingswet wil de overheid de regels voor ruimtelijke ontwikkeling vereenvoudigen en samenvoegen. Zodat het straks bijvoorbeeld makkelijker is om bouwprojecten te starten. De Omgevingswet is op 1 januari 2024 in werking getreden. De verdere implementatie en inbedding in de gemeente en de gemeentelijke organisatie krijgt in deze raadsperiode haar beslag. Ook na inwerkingtreding van de wet is er de komende jaren nog veel werk te verzetten.
Beheer openbare ruimte
Het beheer van de openbare ruimte heeft directe invloed op de leefbaarheid van de wijken en op verschillende ambities binnen diverse beleidsvelden van de raad. In 2025 blijven we werken aan integraal beheer en het effectief inzetten van de middelen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Beheer openbare ruimte: Algemeen
Concreet werken we aan de professionalisering van beheer. We blijven stappen maken om het beheer op orde te krijgen én te houden. We brengen de theorie en praktijk steeds meer bij elkaar, wat grip oplevert qua uitvoering van werkzaamheden maar ook qua besteding binnen een steeds veranderende buitenwereld.
Beheer openbare ruimte: Spelen
Alle speeltuintjes, speeltoestellen op Urk zijn geïnventariseerd en verwerkt in een beheerplan. Dit beheerplan geeft inzicht in wat er nu is en hoe dit onderhouden moet worden. Echter het ontbreekt aan een visie hoe we om willen gaan met spelen in de toekomst. Vandaar dat er gewerkt wordt aan het opstellen van een toekomstgericht beleidsplan Spelen. Hiermee is in 2024 gestart en verwacht wordt dit eerste helft van 2025 vast te kunnen laten stellen. In dit beleidsplan worden beide moties over spelen, zoals ingebracht tijdens de behandeling van de kadernota 2025 verwerkt. Het gaat dan om de motie vervanging speeltoestellen strand en het onderzoeken of er een grote speeltuin gerealiseerd kan worden op Urk.
Beheer openbare ruimte: Herdenkingsmonument bommenwerper ED-333
In de raadsvergadering van 28 maart 2024 heeft de voltallige raad verzocht de straatnamencommissie een straat te vernoemen naar de piloot Samuel Lorne McBurney van de boven de Zeeheldenwijk neergeschoten Lancaster bommenwerper. Het vliegtuig is neergeschoten in het luchtruim boven de Zeeheldenwijk waarbij alle 7 bemanningsleden het leven lieten. Het verhaal van deze bommenwerper is verbonden met de geschiedenis van Urk. Een verhaal dat doorverteld moet worden. Dit herdenkingsmonument voor de bommenwerper ED 333 wordt gerealiseerd bij de rotonde van de kruising Ensgat/Michiel de Ruyter-allee. Wij verwachten dit monument in 2025 gerealiseerd te hebben.
Omgevingswet: digitale handtekening bouwvergunningen
Al sinds de invoering van de Wabo in oktober 2010 worden de aanvragen van onze burgers en bedrijven gedaan via www.omgevingsloketonline.nl en daarna geplaatst in de eigen vergunningenapplicatie (Squit XO). Per 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet is ook een nieuw Omgevingsloket (het DSO) geïntroduceerd en is de vergunningenapplicatie vervangen (Rx.Mission). Wij werken daarbij zoveel mogelijk digitaal. De omgevingsvergunningen met alle bijlagen worden niet meer uitgeprint. De insteek is om deze documenten ook te voorzien van een digitale stempel en digitale handtekeningen. Op die manier wordt snel inzichtelijk gemaakt welke documenten onderdeel van de beschikking uitmaken. Hiervoor is echter nieuwe software nodig. Intern wordt uitgezocht welke software daarvoor geschikt is en het beste past binnen de gemeentelijke informatie-architectuur. Dit proces is in 2024 gestart en loopt door in 2025.
Parkmanagement bedrijventerrein Port of Urk en overgangszone Zeeheldenwijk
Voor het nieuwe bedrijventerrein Port of Urk en de overgangszone Zeeheldenwijk is vastgesteld dat hiervoor verplicht parkmanagement wordt ingevoerd. Parkmanagement is een manier om de kwaliteit van bedrijventerreinen in stand te houden of te verbeteren. Voor de invoering is incidenteel extra budget in de jaren 2025 en 2026 opgenomen.
Omgevingswet: Uitwerking / actualisatie omgevingsvisie
De omgevingsvisie is in 2021 door de gemeenteraad vastgesteld en is de basis voor onze ruimtelijke ordening. De visie vraagt inmiddels wel om actualisatie en nadere uitwerking van de verschillende thema's. Enkele thema’s behoeven verdere uitwerking/actualisatie en er zijn extra beleidsmatige haken nodig op het gebied van onder andere externe veiligheid. Dit is nodig om regels op te kunnen nemen in het omgevingsplan en (uitvoerings)programma’s op te kunnen stellen die passen bij het Urk van vandaag en morgen. Voor het doen van onderzoek zoals de verplichte MER, participatie en beleidsmatige teksten is budget noodzakelijk.
Omgevingswet: Omgevingsplan
Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. Gemeenten hebben als gevolg van deze wet een tijdelijk omgevingsplan, ook wel een omgevingsplan van rechtswege. Deze bestaat uit de oude ruimtelijke plannen, de bruidsschat (regels vanuit het rijk die vanaf 1 januari in beheer zijn bij gemeenten) en de plaatselijke verordeningen die regels bevatten over de fysieke leefomgeving. Gemeenten hebben tot 1 januari 2032 de tijd om dit tijdelijke omgevingsplan om te zetten naar een definitief omgevingsplan, met alle technische en juridische vereisten. Het is noodzakelijk om hierom, naast het al bestaande budget voor standaard actualisatie en beheer van ruimtelijke plannen, budget te reserveren voor het opstellen van dit definitieve omgevingsplan. Doel van dit nieuwe omgevingsplan is om meer ruimte te kunnen bieden aan ontwikkelingen via bijvoorbeeld open normen/zorgplichten, een breder ruimtelijk kader te bieden dat ook ingaat op thema’s als gezondheid en de regels/kaart digitaal inzichtelijker te maken voor raadplegers van het plan. Het omgevingsplan is niet binnen een jaar gereed. Er worden per jaar steeds onderdelen van het omgevingsplan opgesteld, gezien de uitdagingen met GEO, nieuwe juridische kaders, onderzoeken, en de bij het plan behorende toepasbare regels die moeten worden opgesteld. Toepasbare regels helpen inwoners straks bij hun vergunningaanvraag. Regels uit het omgevingsplan worden dan vertaald in vragen, waarmee een inwoner bijvoorbeeld kan zien of er een vergunning nodig is. Ook participatie speelt een rol bij het omgevingsplan.
Budget advisering commissie
Bij het opstellen van beleid in nieuwe toekomstige ontwikkelingsgebieden (Zeeheldenwijk en Port of Urk) wordt veel meer gebruikt gemaakt van advies door commissieleden dan voorheen. Ondanks de invoering van Wet Kwaliteitsborging voor de bouw wordt de komende jaren meer advies ten aanzien van de constructie ingewonnen bij Port of Urk, centrumgebied en overgangszone Zeeheldenwijk.
Milieu: Vet problematiek
Het komende jaar wordt ingezet op meer toezicht & handhaving op verontreinigde lozingen op de gemeentelijke rioolstelsels van de bedrijventerreinen. Het betreft vooral het lozen van veel vetrijk afvalwater. Dit belemmert de afvoer en tast leidingen en gemalen aan. Extra overstorten van vuil rioolwater beïnvloeden de waterkwaliteit van de singels negatief.
Duurzaamheid: Energietransitie
De gemeente Urk heeft de ambitie om de energietransitie voor een belangrijk deel te realiseren met het aanleggen van een energienet dat gevoed wordt met warmte uit de visverwerkende industrie. Op dit moment wordt hieraan gewerkt, zowel voor de aansluiting van de bestaande gebieden (project bestaand voor bestaand) als de gebiedsontwikkelingen (project nieuw voor nieuw). Op 4 juli 2024 heeft uw raad ingestemd met de realisatie van het energienet Nieuw voor Nieuw. Bestaand voor Bestaand gaat eenzelfde onderzoekstraject in als voor Nieuw voor Nieuw is gedaan. Afhankelijk van de keuzes die gemaakt worden, heeft dit invloed op het budget dat nodig is om deze ontwikkelingen verder te krijgen.
Beide sporen, energienet voor bestaande gebieden en nieuwe gebiedsontwikkelingen, gaan leiden tot maatregelen die financiële consequenties hebben. Het is sterk afhankelijk van de bestuurlijke keuzes die bij het vaststellen van de opgaven gemaakt worden. Vandaar dat voor deze begroting het benodigde bedrag nog niet te kwantificeren is. Feit is wel dat er de komende jaren zeker kosten hiervoor gemaakt gaan worden. Afhankelijk van de verdere besluitvorming dienen de kosten als input voor de kadernota 2026 en verder.
Duurzaamheid: Grondstoffen
Het nieuwe grondstoffenplan 2025-2028 bevat verschillende maatregelen. Begin 2025 zal er containermanagement ingevoerd worden voor de grijze containers om het legen van onbetaalde restafvalcontainers te voorkomen. In 2025 zal er ook gestart worden met het (participatie)proces om ondergrondse containers te plaatsen in het Oude Dorp. Ook is er aandacht voor bewustwording rond het scheiden van afval. De GRIP-wagen zal in 2025 geïntroduceerd worden. Dit Grondstoffen Inlever Punt komt regelmatig te staan op centrale plaatsen op Urk, er kunnen kleine hoeveelheden van bepaalde grondstoffen ingeleverd worden.
Gebouwenbeheer: Nieuwbouw gemeentewerf
Het streven is om een nieuwe gemeentewerf te realiseren die voldoende (sober, doelmatig en duurzaam) basis biedt voor het werk van ons team wijkbeheer. Tevens willen we door deze nieuwbouw op een nieuwe locatie te realiseren ruimte maken voor de ontwikkeling van woningbouw op de huidige locatie “Noorderzand”. Bij de Kadernota 2026 wordt een definitieve afweging gemaakt over de doorgang van dit project.
Gebouwenbeheer: Vernieuwbouw sanitaire unit Wijk 1-47
De bestaande unit is dermate verouderd dat renovatie niet meer voldoet. Vernieuwbouw op dezelfde locatie is het doel zodat dit gebouw als laatste unit op de haven weer voldoet aan de eisen van deze tijd en past tussen de units op de Evert Bakkerkade en de Dormakade.
In het vierde kwartaal 2024 wordt gestart en met de voorbereiding. De uitvoering staat gepland voor 2025 met uitloop naar Q1 2026.
Gebouwenbeheer: planmatig onderhoud
Vanuit de, door de raad vastgestelde vastgoednota, wordt uitvoering gegeven aan het planmatig onderhoud, buitenschilderwerk van het gemeentehuis (najaar 2024) en de omzetting van TL verlichting naar LED in diverse gebouwen.
INVESTERINGEN
Project verbeteren biodiversiteit
Het project verbeteren van de biodiversiteit langs de Urkerweg willen wij graag realiseren. Met daarin als beleving een wandelpad vanaf de Arie de Witbrug tot aan de Michiel de Ruyterbrug. Op deze wijze halen we de voetgangers van het fietspad langs de Urkerweg. Dit zal de veiligheid vergroten. Naast de gemeente Urk heeft ook de Provincie Flevoland hier geld voor beschikbaar gesteld. Het project is gericht op de bevordering van biodiversiteit en vergroten van de beleving met de natuur. De uitvoering staat gepland in 2025.
Verbeteren verlichting zebrapaden in Urk
Om de zichtbaarheid en veiligheid van voetgangers duurzaam te vergroten investeren wij in extra / andere verlichting rondom voetgangersoversteekplaatsen binnen Urk. Hiervoor investeren wij in 4 jaar € 400.000.
Voorbereidingskrediet verplaatsing gemeentewerf.
Voor de nieuwbouw van de gemeentewerf is een voorbereidingsbudget opgenomen van € 500.000. Bij de kadernota 2026 zal het totaal benodigde investeringsbudget worden meegenomen.
Bospad
Bij de kadernota 2025 is een motie aangenomen waarin de raad verzoekt om een verhard bospad te realiseren. Er is gebleken dat de aanleg niet € 250.000 kost, maar dat volstaan kan worden met € 160.000. We hebben een investeringsbudget opgenomen in de begroting 2025 voor de aanleg van het bospad.
Zwemsteigers
Bij de kadernota 2025 is een motie aangenomen waarin de raad verzoekt om zwemsteigers te realiseren. We hebben een investeringsbudget opgenomen in de begroting 2025 van € 100.000.
Wat mag het kosten?
Programma (x € 1.000) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Lasten | ||||
Wegen en verkeer | 3.873 | 4.019 | 4.019 | 11.773 |
Openbaar vervoer | 4 | 43 | 43 | 43 |
Volksgezondheid | 2.253 | 2.202 | 2.054 | 2.067 |
Riolering | 1.831 | 1.829 | 1.829 | 1.829 |
Afval | 2.050 | 2.251 | 2.154 | 2.154 |
Milieubeheer | 2.050 | 2.067 | 2.082 | 2.099 |
Begraafplaatsen | 506 | 499 | 499 | 499 |
Ruimte, bouwen en grondexploitatie | 8.750 | 14.494 | 6.470 | 6.095 |
Totaal lasten | 21.317 | 27.404 | 19.150 | 26.559 |
Baten | ||||
Wegen en verkeer | 109 | 109 | 109 | 4.798 |
Openbaar vervoer | -ㅤ | -ㅤ | -ㅤ | -ㅤ |
Volksgezondheid | 15 | 15 | 15 | 15 |
Riolering | 2.356 | 2.356 | 2.356 | 2.356 |
Afval | 2.476 | 2.735 | 2.803 | 2.882 |
Milieubeheer | 323 | 326 | 326 | 326 |
Begraafplaatsen | 400 | 400 | 400 | 400 |
Ruimte, bouwen en grondexploitatie | 5.545 | 12.142 | 4.283 | 3.908 |
Totaal baten | 11.224 | 18.083 | 10.292 | 14.685 |
Saldo meerjarenbegroting voor reserves | -10.093 | -9.321 | -8.858 | -11.874 |
Mutaties reserves | -ㅤ | -ㅤ | -ㅤ | -ㅤ |
Saldo meerjarenbegroting na reserves | -10.093 | -9.321 | -8.858 | -11.874 |