Programma's

Programma Leven

Programma Leven

Inhoud

• Sport (beleid en accommodaties)
• Cultuur, museum en media
• Openbaar groen en recreatie
• Participatie, toegang en eerste lijn
• Inkomen, WSW en beschut werk
• WMO / zorg 18+
• Jeugdzorg

Wat willen we bereiken?

Bestaanszekerheid
Iedereen heeft recht op bestaanszekerheid, wat een bestaan omvat met voldoende en voorspelbaar inkomen, toegang tot een woning, onderwijs en zorg, evenals een financiële buffer voor onverwachte uitgaven. Dit is nodig om mee te kunnen doen in de samenleving. De bestaanszekerheid van een flinke groep mensen in Nederland, maar ook op Urk staat onder druk. Dat heeft grote gevolgen voor de mensen die het betreft. Deze gevolgen zijn niet alleen financieel, maar veel breder zoals op het gebied van gezondheid, wonen en kansengelijkheid. De landelijke overheid praat al langere tijd over het verhogen van het bestaansminimum. De gemeente Urk voelt de urgentie en wil haar inwoners helpen. Zij heeft immers vanuit het Rijk de opdracht om bestaanszekerheid te bieden aan haar inwoners. Daarin spelen voor de gemeente veel thema’s: inkomensbeleid, het terugdringen van niet-gebruik, de armoedeval, schuldhulpverlening, maatwerk binnen de Participatiewet, mantelzorg en chronisch zieken. De gemeente, het Rijk en de partners moeten dit integraal gaan oppakken. De nieuwe Participatiewet in balans is daarin een voor de gemeente belangrijke stap. De ambitie van het Rijk is om met de wets- en beleidswijzigingen, mensen een voldoende en zeker bestaansminimum bieden en ze te stimuleren deel te nemen aan de samenleving. Er wordt meer maatwerk mogelijk, waarbij rekening wordt gehouden met mogelijkheden en individuele omstandigheden. De gemeente Urk wil daar, waar dat mogelijk is, al op vooruit lopen.

Gezondheidszorg
Vanuit het integraal zorgakkoord (IZA) moet er een samenwerkingsplan gerealiseerd worden tussen 2023-2026. Hierin staat passende, preventiegerichte, duurzame en gedigitaliseerde zorg centraal. In deze transformatie zetten we in op een verbinding tussen sub regionale (’t Vlie) en onze lokale zorginfrastructuur (Gezond op Urk). In het kader van IZA is het Regioplan Flevoland opgesteld met daarin de belangrijkste opgaven voor de zorgtransformatie. We kijken (sub)regionaal naar gegevensbeschikbaarheid, digitale innovatie, capaciteit en de arbeidsmarkt.

Opgroeien in een Kansrijke Omgeving
Verankering van DURF en het IJslandse preventiemodel blijven we via een programmatische aanpak door ontwikkelen. Denk daarbij onder andere aan begeleide vrijetijdsbesteding, ouderbetrokkenheid en preventie en handhaving. Daarbij willen we ook bruggen bouwen met andere sectoren. Met de verankering van DURF zoeken we (nog) meer de verbinding met het beleidsveld Veiligheid. Samen worden diverse zaken opgepakt, zoals plan Golfbreker, de Visie Verantwoord Uitgaan op Urk en de persoonsgerichte aanpak.

Onderwijs
Voor de plannen omtrent de herhuisvesting van het Berechja College is een bestuursopdracht vastgesteld. Hierbij worden twee scenario's uitgewerkt: herhuisvesting op dezelfde locatie of herhuisvesting elders. In dit laatste geval wordt Port of Urk, in combinatie met de plannen rondom een Maritiem Campus, als een reële optie beschouwd. In 2025 zal dit onderzoek worden afgerond en moet een besluit worden genomen over het vervolg hierop.

Wat gaan we daarvoor doen?

Regionale samenwerking
In 2024 werken wij aan de governance voor de regionale samenwerking. Dit doen wij om de slagkracht in de regio rond Jeugdhulp en WMO te vergroten. Ook werken wij aan de uitvoering van de hervormingsagenda jeugd.

Jeugdhulp met Verblijf
In 2025 wordt de uitvoering met de nieuwe afspraken die bij de aanbesteding in 2024 over de diverse vormen van jeugdhulp zijn gemaakt verder opgepakt. Tevens wordt Thuis op Maat verder ingezet. Hiermee richten we ons op het voorkomen van uithuisplaatsing. En als dat niet kan: ernaar streven dat jeugdigen weer naar huis gaan of in een setting verblijven die op een thuissituatie lijkt.

Aandacht voor Wonen en Zorg
Woningen en de woonomgeving moeten toegankelijk zijn voor mensen met een beperking, uitnodigen tot ontmoeten en toegerust zijn op mensen met dementie. Daarnaast moeten we de zorg efficiënter organiseren zodat zorg en ondersteuning betaalbaar en beschikbaar blijft. Om hierin de juiste keuzes te maken werkt de gemeente naast het Programma wonen ook een Programma welzijn en zorg uit. Vaststelling hiervan staat gepland voor het 1e halfjaar 2025. Hierbij sluit Urk aan bij een breder traject dat vanuit het zorgkantoor en de provincie Flevoland het afgelopen jaar is ingezet.

Maatjesprojecten
Op dit moment subsidieert de gemeente maatjesprojecten als ‘Een goeie moat’ en ‘Een moat in ut gezin’. Juist in de preventie dragen maatjesprojecten bij aan de zorgverlening. Dit willen we door ontwikkelen en uitbreiding naar schuldhulpmaatjes en stief academie en ondersteuning bij relatieproblematiek. Dit om te zorgen voor een stevige sociale basis op Urk.

Anti-discriminatiebeleid / inclusiebeleid
In 2025 wordt de jongerenparticipatie verder vorm gegeven, ingevuld en uitgevoerd. Met het SCAB wordt gekeken naar nieuwe aandachtsvelden op inclusie waarop in 2025 de aandacht wordt gelegd.

Sport en cultuurvisie
Met de sport- en cultuurvisie geven wij een nieuwe impuls aan sport- en cultuurparticipatie. We behouden de bestaande activiteiten en versterken die waar nodig. Daarnaast stimuleren, versterken en faciliteren we nieuwe activiteiten op het terrein van sport en cultuur. Hiermee borgen we de kennismaking met sport en cultuur en kan dit zich kwalitatief ontwikkelen. In  2025 zetten we in op de implementatie van de visie.

Kunst & Cultuur.
Een belangrijke drager voor kunst en cultuur is ons Museum. Het museum trekt de laatste jaren steeds meer bezoekers en vervult hiermee een belangrijke rol in het vertellen van het Urker verhaal. Om deze rol ook in de toekomst te kunnen blijven vervullen wordt er in 2025 een toekomst gericht bedrijfsplan geschreven voor het Museum. Hierin moet worden uitgewerkt waar we met het museum naar toe willen.

Verder ontwikkelen WSP Urk Werkt
Als gemeente organiseren we op grond van de Wet SUWI in het werkgeversservicepunt (WSP) ‘Urk Werkt’. Deze taak is belegd bij Concern voor Werk. Het WSP begeleidt werkgevers om nog meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan een gepaste werkplek te helpen ofwel de inclusieve arbeidsmarkt vorm te geven. De nieuwe infrastructuur arbeidsmarkt geeft een doorontwikkeling aan naar een Regionaal Werkcentrum (RWC) in 2026. Het werkgeversservicepunt zal een onderdeel zijn van de dienstverlening die aangeboden wordt in het RWC.
De regionale samenwerking binnen de arbeidsmarktregio zal verder geïntensiveerd worden in het overgangsjaar 2025, waarin het RWC regionaal en lokaal vorm zal krijgen. Ook zullen de mogelijkheden voor een loket in de gemeente Urk worden onderzocht.
Ook Concern voor Werk staat voor strategische keuzes binnen de nieuwe infrastructuur arbeidsmarkt en de samenwerking arbeidsmarktregio.

Aanpassen organisatie sociaal domein

Inburgering
Als gevolg van regelgeving vanuit de Wet Inburgering is extra formatie in uitvoering nodig om deze specifieke taak uit te kunnen voeren. In 2025 is de formatie voor inburgering hierom uitgebreid met 0,25 fte.
De gemeente Urk heeft een achterstand op de huisvestingstaakstelling voor het huisvesten van vergunninghouders. We verwachten in 2025 een piek in het aantal inburgeraars te zien als de doorstroom in de sociale huursector ontstaat waardoor er meer vergunninghouders gehuisvest kunnen worden. Alle vergunninghouders zijn namelijk inburgeringsplichtig. Hierdoor zal het noodzakelijk zijn om (tijdelijk) extra formatie in te zetten, bovenop de 0,25 fte die in de kadernota is opgenomen. In aanvulling op het in de kadernota 2025 opgenomen bedrag hebben wij hiervoor aanvullend een bedrag van € 21.750 in de begroting verwerkt.

Gespreksvoerders WMO/Jeugd + kwaliteitsmedewerker WMO/Jeugd
Als gevolg van regelgeving vanuit de Wet Inburgering is extra formatie in uitvoering nodig om deze specifieke taak uit te kunnen voeren. In de begroting 2025 is uitgegaan van 1,5 fte. Uit formatie onderzoek was al gebleken dat een dubbele uitbreiding noodzakelijk is. Door het inwerken van nieuwe collega’s en de toenemende druk op de lokale toegang onder andere als gevolg van de hervormingsagenda jeugd zal er voor het komende jaar ook zeker meer formatie dan de opgenomen 1,5 fte noodzakelijk zijn. In aanvulling op het in de kadernota 2025 opgenomen bedrag hebben wij hiervoor aanvullend een bedrag van € 127.500 in de begroting verwerkt.

Wat mag het kosten?

Programma (x € 1.000)

2025

2026

2027

2028

Lasten

Sport (beleid en accommodaties)

2.935

3.142

3.251

3.249

Cultuur, museum en media

1.208

1.208

1.206

1.206

Openbaar groen en recreatie

2.214

2.208

2.208

2.208

Participatie, toegang en eerste lijn

3.452

3.432

3.434

3.437

Inkomen, WSW en beschut werk

6.325

6.310

6.310

6.310

WMO / zorg 18+

3.897

3.801

3.801

3.801

Jeugdzorg

4.196

4.165

4.165

4.165

Totaal lasten

24.227

24.266

24.375

24.376

Baten

Sport (beleid en accommodaties)

1.370

1.299

1.027

1.027

Cultuur, museum en media

188

188

188

188

Openbaar groen en recreatie

48

48

48

48

Participatie, toegang en eerste lijn

242

242

242

242

Inkomen, WSW en beschut werk

2.828

2.852

2.852

2.852

WMO / zorg 18+

140

300

300

300

Jeugdzorg

350

175

175

175

Totaal baten

5.166

5.104

4.832

4.832

Saldo meerjarenbegroting voor reserves

-19.061

-19.162

-19.543

-19.544

Mutaties reserves

-ㅤ

-ㅤ

-ㅤ

-ㅤ

Saldo meerjarenbegroting na reserves

-19.061

-19.162

-19.543

-19.544

Deze pagina is gebouwd op 11/11/2024 09:00:58 met de export van 11/11/2024 08:52:25