Samenvatting

Financiën

Financieel perspectief 2025-2028

De uitgangspositie voor het financieel perspectief bestaat uit de begroting 2024,  de kadernota 2025 en de tussenrapportage 2024. Ook de overige van toepassing zijnde raadsbesluiten zijn verwerkt. De belangrijkste mutaties die tijdens het begrotingsproces zijn toegepast, worden afzonderlijk toegelicht.

Meerjarenbegroting (x € 1.000)

2025

2026

2027

2028

Begrotingssaldo meerjarenbegroting 2024

2.508

-932

-488

-489

Mutaties t/m Kadernota 2025

-2.234

-1.005

-782

-424

Diverse besluiten na Kadernota 2025

-13

-8

59

139

Startpositie meerjarenbegroting 2025

261

-1.945

-1.211

-774

Mutaties begrotingsproces 2025

96

353

-230

46

Saldo meerjarenbegroting 2025

357

-1.592

-1.441

-728

Mutaties begrotingsproces 2025

Mutaties begrotingsproces 2025

2025

2026

2027

2028

Vrijval budget onderzoeken als gevolg van kadernota 2025

75.000

75.000

75.000

75.000

Effecten meicirculaire 2024

908.887

-40.966

-453.110

-191.281

Aankoop ruilgronden Urkerweg

-635.000

-ㅤ

-ㅤ

-ㅤ

Niet subsidiabel deel van de omgevingsvisie Oud Urk

-50.000

-ㅤ

-ㅤ

-ㅤ

Budgetaanpassing plaats en tijdonafhankelijke werken

-45.800

-ㅤ

-ㅤ

-ㅤ

Bezuinigingsopdracht Veiligheidsregio Flevoland

-ㅤ

-ㅤ

70.000

70.000

Implementatie motie Wonen 2.0

-50.000

-ㅤ

-ㅤ

-ㅤ

Tijdelijke verhoging bouwleges

150.000

-ㅤ

-ㅤ

-ㅤ

Tijdelijke uitbreiding formatie sociaal domein

-148.750

-ㅤ

-ㅤ

-ㅤ

Corrigeren incidentele dekking voor plannen Kadernota 2025

-605.000

-ㅤ

-ㅤ

-ㅤ

Herrekenen afschrijvingen

536.280

349.930

107.333

121.939

Herrekenen rentelasten

40.113

77.113

40.113

38.986

Mutaties < € 30.000

-39.802

-30.692

-29.367

-29.766

Subtotaal

95.815

353.272

-230.144

45.892

Een aantal van de autonome mutaties wordt verder toegelicht:

Vrijval structureel onderzoeksbudget
Bij de kadernota 2025 zijn specifieke onderzoeksbudgetten opgenomen. Voorbeelden hiervan zijn onderzoeken voor economie, energie, water en dergelijke. Als gevolg van de toekenning van specifieke budgetten is het structurele onderzoeksbudget niet meer nodig en wordt bij de begroting beschikbaar gesteld.

Effecten Meicirculaire 2024
Uw raad is voorafgaand aan de behandeling van de kadernota 2025 geïnformeerd over de gevolgen van de Meicirculaire 2024. Wij nemen in de begroting nu de gevolgen voor 2025 tot en met 2028 op.

Plaats en tijdonafhankelijk werken.
Een van de belangrijke aspecten van een aantrekkelijke werkgever zijn, is de mogelijkheid om zowel op kantoor als op een andere locatie een goede werkplek te hebben. Gemeente Urk wil zo'n werkgever zijn. Onze systemen zijn hierop grotendeels aangepast. Dit vereist ook inspanning op het gebied van automatisering aan de achterkant (de voor de leek niet zichtbare, maar uitermate belangrijke kant). Wij zijn al volop bezig met het verder verbeteren van onze dienstverlening. "Verbouwen met de winkel open" betekent dat, om de continuïteit te waarborgen, systemen soms naast elkaar moeten lopen. Het budget zoals dat nu beschikbaar is, is voor 2025 onvoldoende. Vandaar dat € 45.800 wordt toegevoegd. Eind 2024 wordt een informatiebeleidsplan aangeboden aan uw raad. Vanaf 2025 zal dit worden geïmplementeerd.

Afboeken Aankoop ruilgronden Urkerweg.
Uw raad is toestemming gevraagd voor de aanschaf van de grond om een transactie binnen de Port of Urk mogelijk te maken. Uw raad is hierover voorafgaand aan de transactie geïnformeerd. Via hetzelfde raadsvoorstel bent u geïnformeerd over de richtlijnen rondom waardering van gronden conform de richtlijnen van het BBV. Aangezien de transactie in 2025 plaatsvindt, passen wij in dat jaar deze richtlijn toe en vindt een correctie op de boekwaarde plaats.

Bezuinigingsopdracht Veiligheidsregio Flevoland.
Gemeente Almere is een van de partners binnen de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Flevoland. Gemeente Urk is ook één van de partners. Gemeente Almere heeft de Veiligheidsregio de opdracht gegeven om een zodanige bezuiniging binnen haar begroting door te voeren, zodat de deelnemersbijdrage voor de gemeente Almere vanaf 2027 met € 900.000 daalt. Wanneer de Veiligheidsregio voldoet aan deze bezuiniging betekent dit een vermindering van de deelnemersbijdrage voor de gemeente Urk van € 70.000 wat een positief effect heeft op onze begroting.

Implementatie Motie Wonen 2.0
De gemeenteraad heeft de motie Wonen 2.0 aangenomen. Om deze motie te kunnen uitvoeren is capaciteit noodzakelijk. Deze is niet beschikbaar binnen de reguliere formatie, vandaar dat deze wordt ingehuurd. In de begroting wordt het bedrag van deze inhuur opgenomen (€ 50.000).

Tijdelijk hogere bouwleges
Urk is een actieve gemeente. Bouwen is één van onze speerpunten. Vandaar ook de twee grote grondexploitaties Zeeheldenwijk en Port of Urk. Als gevolg van deze grote bouwactiviteit binnen Urk zien wij dat de legesontvangsten hoger uitvallen dan begroot. Wij verwachten dat dit voor het jaar 2025 ook zo zal zijn. Vandaar dat wij de legesopbrengsten in 2025 verhogen met € 150.000.

Tijdelijke aanpassing formatie sociaal domein

Inburgering
De gemeente Urk heeft een achterstand op de huisvestingstaakstelling voor het huisvesten van vergunninghouders. We verwachten in 2025 een piek in het aantal inburgeraars te zien als de doorstroom in de sociale huursector ontstaat waardoor er meer vergunninghouders gehuisvest kunnen worden. Alle vergunninghouders zijn namelijk inburgeringsplichtig. Hierdoor zal het noodzakelijk zijn om (tijdelijk) extra formatie in te zetten, bovenop de 0,25 fte die in de kadernota is opgenomen. Hiervoor reserveren we voor 2025 een bedrag van € 21.250. Bij de kadernota 2026 wordt bezien of extra capaciteit nog noodzakelijk is.

Gespreksvoerders WMO/Jeugd + kwaliteitsmedewerker WMO/Jeugd
Als gevolg van regelgeving vanuit de Wet Inburgering is extra formatie in uitvoering nodig om deze specifieke taak uit te kunnen voeren. In de begroting 2025 is uitgegaan van 1,5 fte. Uit formatie onderzoek was al gebleken dat een dubbele uitbreiding noodzakelijk is. Door het inwerken van nieuwe collega’s en de toenemende druk op de lokale toegang o.a. als gevolg van de hervormingsagenda jeugd zal er voor het komende jaar ook zeker meer formatie dan de opgenomen 1,5 fte noodzakelijk zijn. Nadat de nieuwe medewerkers zijn ingewerkt en de processen verder zijn uitgewerkt kan een deel van deze extra inzet worden afgeschaald. Hiervoor reserveren we in 2025 een bedrag van € 127.500. Bij de kadernota 2026 wordt bezien of extra capaciteit nog noodzakelijk is.

Schematisch overzicht meerjarige programmabegroting

In het onderstaande overzicht wordt per programma, voor zowel de lasten als de baten, inzicht gegeven in het meerjarenperspectief 2025-2028.

Programma (x € 1.000)

2025

2026

2027

2028

Lasten

Programma Basis op Orde

14.930

15.511

16.827

17.603

Programma Wonen

21.317

27.404

19.150

26.559

Programma Werken

17.210

10.923

9.341

8.094

Programma Leven

24.227

24.266

24.375

24.376

Totaal lasten

77.684

78.103

69.693

76.631

Baten

Programma Basis op Orde

47.659

45.713

47.453

48.897

Programma Wonen

11.224

18.083

10.292

14.685

Programma Werken

12.849

4.720

4.381

3.734

Programma Leven

5.166

5.104

4.832

4.832

Totaal baten

76.898

73.620

66.958

72.148

Saldo meerjarenbegroting voor reserves

-786

-4.483

-2.735

-4.483

Mutaties reserves

1.143

2.891

1.294

3.755

Saldo meerjarenbegroting voor reserves

357

-1.592

-1.441

-728

Deze pagina is gebouwd op 11/11/2024 09:00:58 met de export van 11/11/2024 08:52:25