Basis op orde
Urk groeit en heeft veel ambities en uitdagingen. Daarbij komen veel nieuwe taken vanuit het Rijk op ons af of worden aan ons overgedragen. Dit betekent dat wij investeren in onze organisatie, niet alleen kwantitatief, maar ook kwalitatief. In 2025 hebben we extra aandacht voor scholing, opleiding en het structureel op orde brengen en behouden van onze medewerkers. Daarnaast dwingt de moeizame arbeidsmarkt ons tot extra inzet op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie.
Weerbaarheid en ondermijning raken de gemeentelijke organisatie, de raad, het college en de hele Urker samenleving. Samen met onder meer politie, justitie, gemeente, kerken en sportverenigingen vergroten we de weerbaarheid en pakken we ondermijning aan. De aanpak van de georganiseerde criminaliteit heeft hierbij hoge prioriteit.
Op het gebied van zorg en veiligheid voeren we gesprekken met verschillende ministeries en schetsen we de uitdagingen waar we als gemeenschap voor staan. Onderwerpen hierbij zijn de aanpak van de jeugdhonkenproblematiek, het voortzetten van het IJslands preventiemodel/DURF!, de Persoonsgerichte aanpak (PGA) en de projecten Weerbaar bestuur en Ondermijning. Samen bekijken we op welke manier de ministeries ons kunnen ondersteunen.
We blijven inzetten op regionale samenwerking in de provincie en met regio Zwolle.
Wonen
Het creëren van voldoende en kwalitatief goede woonruimte is een belangrijke opgave voor de komende jaren. Door het ontwikkelen van een visie en strategie voor nieuwe en bestaande (inbrei)locaties kijken we waar mogelijkheden zijn. De komende jaren ontwikkelen we een strategie en visie voor de volgende stap na de Zeeheldenwijk. Daarbij is aandacht voor goedkopere en kleinere woningen en voor de verschillende doelgroepen. Ook de problematiek rondom de huisvesting van arbeidsmigranten betrekken we hierbij.
De leefbaarheid van de wijken staat voorop. Belangrijk vinden we ruimte voor water, groen en recreatie.
In 2025 werken wij 1 jaar met de nieuwe Omgevingswet. Vooralsnog lijkt de intrede van de Omgevingswet goed te zijn verlopen. Ook in 2025 houden wij de vinger aan de pols. Op het gebied van duurzaamheid is in 2024 het uitvoeringsprogramma Duurzaamheid 2024-2028 door uw raad vastgesteld. Met dit uitvoeringsprogramma als leidraad geven wij ook in 2025 krachtig onze duurzaamheidsopdracht vorm.
Werken
De komende jaren ontwikkelen we een strategie en visie voor de volgende stap na Port of Urk. Daarnaast ontwikkelen we een integrale visie voor het haventerrein als ontmoetingsplaats voor jong en oud. We streven naar meer natuurbeleving op Urk. Urk moet een belangrijk viscentrum blijven, mede door innovatie en duurzaamheid. We zetten in op het versterken van de maritieme en agrarische regio Noordelijk Flevoland. De maritieme servicehaven is hierbij een belangrijke spil.
Ook in 2025 werken wij verder aan de revitalisering van de Lemsterhoek en werken we verder aan Port of Urk. Het cluster Maritiem en de diversificatie van de economie vragen om nader onderzoek. De coördinatie hiervan is in volle gang.
Op basis van de Impulsregeling Sterk (Maritiem) Onderwijs werken we samen met vmbo-scholen, mbo-instellingen en het regionaal bedrijfsleven aan sterk techniekonderwijs, zodat er voldoende goed gekwalificeerd technisch personeel beschikbaar komt voor de arbeidsmarkt. Mede in het kader hiervan zijn wij in 2024 gastheer van 'The Young Solar Challenge" geweest.
Leven
Bewegen en ontspanning is belangrijk voor een gezonde leefstijl. Verantwoorde sportactiviteiten leveren een positieve bijdrage aan de vorming en gezondheid. We bevorderen daarom goede faciliteiten en accommodaties. Daarbij willen we sport stimuleren en meer ruimte geven om te groeien. We zetten in op onze bovenlokale zorginfrastructuur, waarbij we met onze zorgpartners kijken naar de mogelijkheden. DURF! en het IJslands preventiemodel blijven we via een programmatische aanpak doorontwikkelen. We vinden het belangrijk dat de algemene voorzieningen en preventieve activiteiten goed aan blijven sluiten bij de reguliere zorgverlening in de Jeugdzorg en de WMO.
Voor wat betreft de regionale afspraken in het sociaal domein zijn er enkele financiële risico’s die de nodige aandacht vragen. Voor de lange en de korte termijn. Dit geldt bijvoorbeeld voor het zorglandschap Wmo en beschermd wonen. De invoering van het woonplaatsbeginsel en het nieuwe verdeelmodel voor beschermd wonen zijn wederom uitgesteld. Deze taak laat nog steeds financiële vragen onbeantwoord voor zowel de regio als de afzonderlijke gemeenten. Ook zijn er risico’s in de regionale afspraken rond jeugdhulp met verblijf. De Jeugdwet verplicht gemeenten om voor de zwaardere vormen van hulpverlening samen te werken. Het gaat dan om de inkoop van de meest zware/complexe vormen van jeugdzorg. Hierbij geldt dat een belangrijke zorgaanbieder financiële problemen kent en van de regio gevraagd wordt om (extra) financieel bij te dragen. Indien gedurende 2025 tekorten ontstaan door onvoldoende compensatie vanuit het Rijk worden deze via de bestaande P&C-cyclus bijgeraamd.
Het onderzoek naar de huisvesting van doelgroepen zoals arbeidsmigranten, vergunninghouders, de bijzondere zorgdoelgroepen binnen het Sociaal Domein wordt begin 2025 afgerond en hierna wordt met de resultaten hiervan verder gewerkt.